torsdag 31. januar 2013

Kjøpefri januar

Som jeg skrev for en måned siden, jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe nye klær, sko og pyntesaker i 2013. Nå som januar (nesten) er overstått er det tid for en liten rapport.

Det er akkurat så befriende som jeg hadde håpet. Forskjellen i antall innkjøp er kanskje ikke så stor, jeg har aldri handla veldig mye, men forskjellen i mentalitet er stor. Å se salgsskilt uten å "måtte" sjekke om det er noe fint der. Å se fine interiørting i butikker og nøye meg med å se på dem uten å "måtte" eie dem. Å føle at jeg har råd til en frisørtime når jeg bare for somla meg til å bestille time. Å kikke i klesskapet etter noe å ha på meg uten å tenke "å, jeg trenger noe nytt". Å ha råd til å gi bort mer penger (nyeste tilskudd i autotrekkgjengen vår er Room to Read som jobber for skolegang til de fattigste av de fattigste, blant annet gjennom et flott "Girls' education program"). Å kjøpe konsertbilletter uten pengebekymring. Å bestille bøker jeg har lyst på uten bekymring. Jeg har vært innom Fretex et par ganger denne måneden, for bruktkjøp er lov, men fordi jeg ikke har funnet noe har januar vært kjøpefri. Og det har vært herlig!

PS: Jeg vet det er mange meninger om hva forbruksreduksjoner som dette gjør med økonomien, og med fabrikkarbeiderne som trenger pengene og tross alt har det bedre i en fabrikk enn i et bordell. Det er utrolig vanskelig, men jeg håper denne trenden med mer bevisst forbruk legger nok press på kleskjedene til at de krever bedre arbeidsforhold i alle ledd av produksjonen.

6 kommentarer:

  1. Dette er et veldig godt initiativ, Ane, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver! Jeg har også en ganske kjøpefri mentalitet i det daglige, og synes det er godt å slippe både maset, plassmangelen og den dårlige samvittigheten som gjerne følger med å handle på salg og kjøpe mange klær man ikke trenger. Kos deg med konsertbilletter og bokkjøp, det er så mye mer givende! For ikke å snakke om veldedighet - du og din kjære virker som veldig fine folk.
    Ha en fortsatt god uke!

    SvarSlett
  2. Når det er flere mil til nærmeste interessante butikk, går sånt nesten av seg selv ;)

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Jeg shopper sjelden, men denne måneden har det kommet en del nye ting til meg - men det har vært ting jeg har spart til, og trengt! :)

    SvarSlett
  4. "Feira" med å kjøpe to fantastiske ullkåper på Fretex i dag. Tredve-førti år gamle begge to (og til og med for under 400 kroner til sammen). Brukt <3

    SvarSlett
  5. synes det viktigste er å være klar over det man gjør og kjøper, men tror mange blir mer bevisst om de gjennomgår en måned eller et år eller hva enn med kjøpestopp. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt, det er jeg helt enig i. Jeg har nok ingen ambisjoner om full kjøpestopp, men var plutselig så akutt lei at jeg ville gå "cold turkey". Er jeg heldig føles hvert eneste innkjøp i 2014 som en stor (og gjennomtenkt) luksus. :)

      Slett