lørdag 1. desember 2012

Om å være nyutdanna

I ettermiddag snakka jeg med svigerinna mi, som har mer utdanning og erfaring innen min "bransje" - og underveis i samtalen innså jeg hvilke forventninger jeg har til meg selv som nyutdanna. Jeg vet inderlig godt at jeg er fersk og at jeg kommer til å være dyktigere om et år, om fem år, om ti år, om tredve år. Allikevel vil jeg jo at alle mine arbeidsgivere og kolleger skal synes jeg er kjempedyktig. Minst like dyktig som hvem som helst andre med mer erfaring, egentlig helst enda litt dyktigere, for jeg vil jo at de skal velge meg framfor alle andre. Om man ser på hele yrkeslivet mitt, de neste 45 årene, kommer jeg forhåpentligvis til å bli bedre for hvert år som går - og jeg er altså på mitt svakeste nå i oppstarten av livet som fagperson.

Jeg forventer altså at jeg på mitt svakeste skal være bedre enn alle andre på sitt sterkeste. Og jeg regner med jeg ikke er den eneste nyutdanna som føler det slik - så kanskje vi bør gi oss selv litt mer slingringsmonn alle sammen? Det synes jeg!

(Og ikke glem hvor flott og attraktivt det er å være ung, full av pågangsmot, oppdatert på faget og motivert for alt! ... alt bortsett fra alderen kan vi beholde resten av livet, så om noen år er både jeg og dere andre dynamitt)

8 kommentarer:

  1. Dette var skikkelig flott skrevet, Ane!

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med deg! Hvorfor er vi forståelsesfulle og sjenerøse når andre kommer til kort, mens vi slår håpløst hardt ned på våre egne feil og mangler? Det er rett og slett urettferdig, haha. Vi er dynamitt, vi også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir alt for ofte slik, og det synes jeg vi bør prøve å gjøre noe med. :)

      Slett
  3. Dette trengte eg å høyra! Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg trengte å tenke det :)

      Slett
  4. nå gleder jeg meg til å bli nyutdannet:)Spennende innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så bra! For det er ikke bare slitsomt, det er jo fryktelig spennende også. Og så blir man så modig og tøff av å måtte være modig og tøff!

      Slett