onsdag 30. mai 2012

5 grunner til at jeg har lyst til å være vegetarianer

I det forrige innlegget skrev jeg i en parantes at jeg har blitt vegetarianer. Søte Trille sa hun ville høre mer, og jeg er lykkelig for oppfordringen, selv om jeg ikke har planer om å omvende dere eller folk rundt meg (men det er klart, om noen plutselig er enige med meg, så hurra). Her er mine viktigste grunner til å slutte å spise kjøtt:

- Å produsere én kilo biff gir 75 ganger så høye klimautslipp som produksjonen av én kilo potet, og kjøttproduksjon står for 18 % av de totale utslippene, i følge Fremtiden i våre hender (i følge Eating Animals er kjøttproduksjon årsaken til 40 % større utslipp enn alle utslipp fra transport).
- Kjøttproduksjon krever omtrent ti ganger så mye vann som det krever å lage tilsvarende mengde vegetarisk mat (rundt 15000 liter mot rundt 1500 liter, ulike kilder varierer litt), og det krever naturlig nok mindre dyrket mark å lage vegetarisk mat nok til mennesker enn å lage vegetarisk mat nok til dyr som skal bli nok kjøtt til mennesker.
- Selv om mye av kjøttet vi spiser i Norge er av norske dyr er mye av innholdet i kraftfôret de får importert fra land med veldig mye dårligere kår og større behov for sine egne ressurser .
- FN mener at hvis verdens kjøttforbruk reduseres med 10 % har vi nok mat til å mette alle, i stedet for at en milliard sulter.
- Boka Eating Animals av Jonathan Safran Foer fikk meg til å innse at det var litt dumt å vite alt dette og å føle innerst inne at det er feil å spise så mye kjøtt uten å faktisk gjøre noe med det. Jeg kunne valgt å kutte "mine" 10 %, men tenker at jeg like gjerne kan kutte 100 %.

Og så finnes det så mye fantastisk mat uten spor av kjøtt!

(Og oioi, to blogginnlegg på én dag!)

6 kommentarer:

  1. Spennende lesing. Jeg er for glad i kjøtt til å bli vegetarianer. Men jeg synes det er kult at noen velger å være det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, det tenkte jeg også, seinest ei uke før jeg bestemte meg ;D

      Slett
  2. Fint innlegg! Og fint med to innlegg på en dag, hurra! :)
    Takk for at du tok deg tid.
    Mange gode argumenter, virkelig! Det er så mye man ikke vet, om noe så enkelt. :/ Jeg har kuttet en del ned på kjøttspisingen min, men jeg kommer nok ikke til å bli vegetarianer (nå, i alle fall).
    Håper det kommer en del veggismat-innlegg framover. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du ga meg grunn til å skrive dette innlegget! Jeg synes ikke det er målet at alle skal bli vegetarianere heller, men det er kjempefint å ha et bevisst forhold til det, tenker jeg :) Mitt foreløpige beste veggistips; alt smaker minst like godt med sopp som meg kjøtt. :)

      Slett
  3. Syns du har tatt en bra valg! :) Jeg spiser fryktelig lite kjøtt, kanskje bare en gang i uka, rett og slett fordi jeg ikke er så veldig glad i det... :)

    SvarSlett
  4. Hurra, jeg blir alltid glad når folk bestemmer seg for å bli veggis! :)

    SvarSlett