onsdag 8. februar 2012

Dublintips ja takk

Det er plutselig ikke så lenge til vi hilser på Dublin! Å, jeg gleder meg - men samtidig har jeg vært så oppslukt av bursdagsfeiring og baking og skole og skummel musikk og skumle lyder at reiseplanene ikke har fått så mye oppmerksomhet. Bortsett fra at jeg og mannen skal kjøre segway da, hihi. Planen er uansett aller mest friii, med mat og kyssing og gåturer og kikking og en liten forsmak på våren, men vi vil jo utnytte at vi er akkurat i Dublin og ikke bare at det er en by langt hjemmefra. Har noen av dere fine erfaringer og opplevelser derfra, kanskje? Vi har fire døgn på oss, hva bør vi fylle dem med?

8 kommentarer:

  1. Jeg har aldri hvert i Dublin. God tur, høres spennende ut:)

    SvarSlett
  2. Åååh, det høres ut som dere kommer til å få en nydelig tur, hurra!
    Jeg har dessverre ikke vært i Dublin, så jeg har ikke noen tips å komme med. Men jeg håper at noen andre har noe å komme med. :)
    Når reiser dere?

    SvarSlett
  3. Dublin er jo fantastisk! Dra og se Trinity College, Dublin Castle, ta bilde ved siden av Molly Malone, hihi. Og bare gå rundt og rundt og nyt byen! For det er så fint der. Også kan man gå overalt, for det er ikke så store avstander. Perfekt for kyssing og spising av gode middager og vandring, altså. Gled dere!

    SvarSlett
  4. Elin: Takk! :)

    Trille: Ja, håper og tror det blir bra - det blir det jo egentlig uansett hva vi gjør, for vi har jo feeerie :D Vi drar om et par uker :)

    Maren: Takk! Jeg tror vi bor like ved Trinity College, så det gleder jeg meg til. Og at byen er såpass liten er mye av grunnen til at vi drar, hadde lyst til å slippe å bruke halve dagen under bakken :P Og glede oss, det gjør vi :)

    SvarSlett
  5. Jeg har jo allerede gitt noen tips, men kan jo hende du har glemt de :P Guinnes museet er et must, faktisk. Og så må du gå på 'Brazen head' Irlands eldste pub, ligger type 10-15min fra der dere skal bo kanskje hvis jeg ikke blingser helt. Og så kanskje 'James Joyce Tower' der han bodde og skrev 'Ulysses' litt sånn utenfor Dublin så får dere sett litt der også. Og så vil jo jeg selvfølgelig anbefale vikinguseet, eller det er vel kanskje et middelaldermuseum, men den har en egen etasje for vikinger. Hvis man er i et humoristisk hjørne er det übergøy å høre på de andre turistene diskutere dette rare folkeslaget :D Kan hende lærer dere noe også, det er 'high-tech' i hermetegn snakkende TV'er og blodige dyr og man skriver navnet sitt i runder og lærer litt norsk sånn som 'sky' og 'fisk' :P

    SvarSlett
  6. Gled dere, Dublin er fantastisk :) Når vi var der besøkte vi Guinness og Jameson fabrikken, gikk rundt i Temple Bar, var på vikingmuseum, besøkte Trinity College og Dublin Castle, vandra rundt og bare så. I tillegg dro vi på en busstur en dag til Glendalough, et område et stykke utenfor byen. Da får man sett det grønne Irland også :) Ellers er det obligatorisk å gå på bar og drikke øl ;) Og vær obs på meget skiftende vær. God tur og kos dere masse :D

    SvarSlett
  7. Og om du vil handle meget meget billige klær, sko, vesker, undertøy +++, er Penneys verdt et besøk. Det er det samme som Primarks, om du har vært på det i London ;)

    SvarSlett
  8. Dublin er kjempekoselig! Jeg var der for litt over et år siden, så har noen tips til deg:

    - Pasta Fresca (2, 3 og 4 Chatham Street, Dublin 2): nydelig italiensk mat, de har spesielt god pasta, som de lager fersk hver dag.

    - The Port House (12 Eustace Street, Dublin 2): god tapas i store porsjoner, og veldig koselig lokale. Ganske billig også.

    - Lemon Crepe & Coffee Co (60 Dawson Street, Dublin 2 og 66 South William Street, Dublin 2): kjempegode crepes og god kaffe. Billig! Vet ikke hvilken av de to jeg har skrevet adresse til vi var på, men de er sikkert ganske like uansett.

    - The Winding Stair (40 Lower Ormond Quay, Dublin 1): utrolig sjarmerende bokhandel, med superfine utgaver av Jane Austen sine bøker + masse andre bøker så klart. Det hører også til en restaurant som jeg tror er bra, men den har en annen inngang.

    - Ladurée på Brown Thomas, hvis du liker makroner og annet fint fransk. På Brown Thomas har de dessuten skikkelig fine (gratis) doer.

    - Ingvild Telles guide til Dublin: http://ingvildtelle.com/?page_id=1971

    God tur! :)

    SvarSlett