tirsdag 11. mai 2010

Smileliste: Billige gleder

Dagene går gjerne litt fort forbi, og det er ikke alltid lett å finne noe "ekstra" som ikke koster alt for mange penger. Jeg skrev ei liste for meg selv for noen dager siden, dette er noe av det som havna på lista mi:

Brettspill.
Gratis om du har, hvis ikke inviterer du en venn som har.

Be besøk på kake eller enkel middag.
Middag til mange trenger ikke koste så mye, kanskje har du til og med en del mat liggende i skap og fryser, og ei kake trenger ikke koste mer enn 30 kroner for mer enn nok til flere fine mennesker. Gode venner er sjelden så kravstore, tror jeg.

Ta med middagen, lunsjen, kveldsmaten eller kanskje frokosten ut i parken og ha piknik.
Trenger ikke koste mer enn maten du ville spist uansett!

Del en is på en benk på torget.
Der vi kjøper koster det 26 for to kuler og 20 for en - men om jeg og kjæresten deler to kuler blir det 13 pr kule, man får to smaker selv om mengden blir mindre og det er minst like koselig som å sitte der med en is hver. Kjekt?

Bak rundstykker eller brød til kveldsmat.
Halvstekte brød koster ofte omtrent det samme som vanlige brød, 1-2-3-brødposer koster gjerne litt mindre. Enkelt og godt, og havrebrødet er utrolig godt som rundstykker.

Lån en film på biblioteket og lag popcorn.
Søk litt på nettsidene til biblioteket først, de har ofte en del nye, gode filmer i tillegg til alle de obligatoriske bibliotek-filmene. Mange av de nyeste filmene finner du ikke i hyllene om du går innom fordi de er utlånt, men du kan jo lett reservere på nett om filmen er verdt å vente på. Mikropopcorn får du så billig som ti kroner for tre poser.

Drikk kakao
30 kroner for ti rett-i-koppen-poser. Spraykrem i tillegg, kanskje?

Levende lys-middag
Vi spiser egentlig ganske ofte middag vi synes er veldig god, og ofte er det eneste som skal til for å gjøre middagen til noe ekstra noen levende lys. Telys er vel billigst, men fine kronelys trenger ikke være dyrt, og på Rema har de fine, hvite og billige kubbelys.

Ta med ei bok ut i sola
Lån ei bok på biblioteket og les den et koselig sted. I parken? På verandaen?

Ta en lang, god dusj
De fleste jenter har en haug med fancy såper, body lotion, skrubb, ansiktskrem og alt mulig, jeg har i hvert fall det, og jeg trodde jeg ikke kjøpte så mye sånt. Bruk det! De har mange gode skrubber som ikke koster alt for mye på f.eks. Boots apotek, jeg er glad i min med vaniljelukt.

Ta ansiktsmaske
Du finner mye for 15-20 kroner på Vita.

Lag noe ekstra til kveldsmat eller frokost
Omelett? Eggerøre? Ostesmørbrød? Smoothie?

Gå på kafe
Kan fort bli dyrt, men trenger absolutt ikke være det. Der jeg oftest er koster det 25 kroner for en veldig god vaffel, og ettersom selve kafeturen (og de du gjerne er der med) er viktigere enn selve vaffelen eller kaffen, blir det mye kos for pengene synes jeg.

Finn billige konserter
Bruk litt tid på å lete etter konserter, ofte er det mange små artister som ikke får så mye oppmerksomhet i aviser og sånt, som gjerne er både gode og har billige konserter. Kanskje til og med gratis?

Dette var vel neppe helt ukjente tanker for dere, men av og til trenger man en liten påminnelse, jeg gjorde i hvert fall det. Jeg blir veldig glad for flere tips, jeg også. Kos dere, fininger!

5 kommentarer:

  1. Så mange gode tips. Det er jo egentlig ikke vanskelig å tenke enkelt. :)

    SvarSlett
  2. Denna bloggposten likte jeg så godt at jeg delte den på tumblr-en min. Viktig å huske de billige gledene i det pengestyrte samfunnet.

    SvarSlett
  3. Plosiv: Så koselig! Jeg må innrømme jeg ikke har oversikt nok over internett-verden til at jeg vet helt hva tumblr går ut på, men jeg antar det er en fin ting :)

    SvarSlett