søndag 4. april 2010

Advarsel

Det er mye jobb å gifte seg. Det er overveldende mye å ta stilling til, mye å forberede, kjøpe, bestemme, planlegge, og nesten aller verst; delegere. Inngangsmarsj, utgangsmarsj, tekster, salmer, solosanger, solosangere, forsangere, pianist, prest, budsjett, regnskap, pengesparing, lokale, kirke, middagskjøkkenhjelp x mange, kaffekjøkkenhjelp x mange, innkjøpsplanlegging (hvor mye kaffe drikker 100 mennesker?), selve storhandlinga, pynt, lys, duker, servise, bordkort, blomster i kirka, lydanlegg i kirka og kanskje i selskapslokalet, gjesteliste, invitasjoner, kaker, bryllupskake, underholdning, brudekjole, å dampe kjolen, brudebukett, brudeundertøy, brudehår, sko som passer, dress til brudgommen, bryllupskonto, handlelister, gifteringer, kirkeprogram, sanghefter, toastmaster, ønske velkommen-mennesker, lage maten, bryllupsreise, ønskeliste, nettside, hotellrom til bryllupsnatten, forlovere, forlovererklæringer, prøvingsattester, før bryllupet-samtale med presten, organist, trompetist/saksofonist til utgangsmarsjen vi vil ha, pakkeåpnere, velkomstdrinker, velkomstdrink-mennesker, fotograf(er), filming, fancy bil fra kirka til selskapet. Si gjerne fra om jeg har glemt noe(og ti poeng til den som leste hele avsnittet)!

Jeg tror nesten jeg burde satt "arrangert bryllup for 100 gjester for godt under halvparten av gjennomsnittlig norsk bryllupsbudsjett" på CV-en min.

(Men selv om det er styr, så gleder jeg meg jo mer og mer for hver dag som går. Sånn gjennomsnittlig i hvert fall. Jeg er i hvert fall veldig heldig med brudgommen!)

7 kommentarer:

  1. 10 poeng til meg, for jeg har lest alt :) Det er lurt å finne noen som kan åpne alle gavene (ja, jeg vet det er litt rart å ikke skulle gjøre det selv, men det har du ikke tid til den dagen) Kjøp en bok å skrive opp hva du får, og fra hvem + noen små hvite klisterlapper til å skrive nr på. Så setter du en nr på den åpna presangen, og en på kortet som hørte til + skriv opp nr i boka. Det er fin jobb for venninner, eller søskenbarn eller noe sånn. :)
    Å et lite sko tips. Det er viktigere at de er gode å gå i en hel dag, enn at det er de mest fancy du kunne finne. Det blir en laang dag i vonde sko..

    Lykke til videre med forberedelsene. Pass på å kose deg med de, og husk at alt som kan gjøres i god tid er lurt å gjøre, så slipper du sitte å stifte sanghefter til langt på kveld siste kvelden ;)

    SvarSlett
  2. PAKKEÅPNERE!? Det er faktisk det verste jeg har hørt! Jeg elsker å pakke opp pakker, det er noe av det beste som finnes i hele verden!!! :) Jeg er et mareritt gjennom hele november (bursdag) og desember. :D
    Hvis man ikke har tid til å pakke opp pakkene på dagen, så kan man vel gjøre det dagene etter? :D:D:D
    Jeg må få 20 poeng, kanskje nesten 30, for jeg leste det en gang inni meg, og så en gang til høyt for elsklingen. Hihihi. :)
    Lykke til videre, det høres jo ut som du har kontroll på ting! :)

    SvarSlett
  3. Beate:
    Fantastisk tips, tusen takk:D Hadde tenkt på pakkeåpnere, men det klistremerkesystemet var jo genialt. Jeg har trøbbel nok med å holde oversikt over sånt til jul. :P

    Trille:
    Hehe, egentlig er jeg veldig enig med deg, men da blir gavebordet veldig uinteressant. ... selv om jeg når jeg tenker på det ikke heelt vet hvorfor gavebord er så viktig. :P


    Forresten: 100 poeng til dere begge! ;D

    SvarSlett
  4. ti poeng til meg òg, takkskarruha! :)

    Eg har faktisk vore pakkeopnar to gongar, og fulgte råd nummer ein her, med bok og kvite nummerklistermerker. det er genialt. du får alltids lov å opne ein pakke eller to, men eg trur kanskje du må ha nokon til å opne alle. det blir gjerne grådig mange. :)

    Og elles håpar eg du har liste over alle tingene, i system, med avhukkingsmogleik. Det er sånt som eg likar. kunne arrangert bryllaup berre for å gjere det.

    SvarSlett
  5. Isabel:
    Jeg har tidenes største excel-fil. :P Den har egne "tabs" for de forskjellige tingene, blant annet en med ansvarsfordeling der hver oppgave markeres underveis, f.eks. med "spurt" eller "avtalt". ;D

    SvarSlett
  6. Ane:
    Eg ELSKAR det! Fantastisk, rett og slett! Sånt er jo berre heilt vanvittig bra.

    SvarSlett
  7. Pakkeåpnere :D

    Det som er fint da er at du forhåpentligvis har gjort unna alt til et bryllupet og vært flink til å delegere sånn at på dagen så kan du bare slappe av og nyte hvor fantastisk verden er og at du er gift med din drømmemann. åh tenk på det da!!

    SvarSlett